Doelgroep in kaart brengen
Als organisatie is het van groot belang om duidelijk inzicht te krijgen in wie nou precies jouw doelgroep is waar die doelgroep zich precies bevindt en wat de behoefte is van deze doelgroep. Denk hierbij aan je ideale kandidaat en doe deskresearch naar hoe je deze specifieke doelgroep kunt bereiken. Zo ga je bijvoorbeeld een 15 jarige ook niet bereiken via de Telegraaf. Doe hier goed onderzoek naar. Elke marketingactiviteit kost geld, elke loze activiteit is dus weggegooid geld.
Ken de kwaliteiten van de organisatie en straal deze uit
Ook wel de ”Employer Value Proposition” genoemd. Je dient er achter te komen wat jouw organisatie nou zo’n mooie organisatie maakt om voor te werken, waarom dient een potentiĆ«le medewerker voor jouw organisatie te kiezen? Vaak wordt er gekozen voor 3-5 kernkwaliteiten. Laat deze leven onder de medewerkers en straal deze vervolgens ook uit naar de arbeidsmarkt.
Strategische recruitmentplan
Bepaal welke kanalen je wilt inzetten voor het bereiken van je doelgroep. Zo heb je de keuze tussen verschillende soorten social media kanalen, databanken en allerlei platformen. Voor sommige organisaties zal het zinloos zijn om bijvoorbeeld op Facebook of YouTube te zitten. Daarnaast dien je een strategisch plan te maken met welke concrete stappen een vacature onder dient te ondergaan. Denk hierbij aan het schrijven van de vacaturetekst tot het uitzetten via bepaalde media.
Visueel
De mens is tegenwoordig visueel ingesteld. Dit heeft invloed op alle HR activiteiten, zo zijn bijvoorbeeld ook opleidingen en training steeds vaker via filmpjes en simulaties. Je zou kunnen zeggen dat mensen steeds luier zijn geworden, maar dat is ook niet heel gek aangezien er tegenwoordig zoveel informatie op ons afkomt. Zorg ervoor dat de teksten op je recruitmentwebsite zoveel mogelijk worden vervangen door visuele content. Je ziet steeds vaker introductievideos, vlogs of een 360 graden VR in de keuken van de organisatie. Dit geeft de potentiƫle medewerker een goed beeld van hoe zijn/haar toekomstige werkplek eruit komt te zien. Vaak wordt dit extern uitbesteed gezien het feit dat amateuristisch content averechts werkt.
Netwerken
Je hoort het bijna elke recruitmentbureau zeggen, hoe saai het ook klinkt, blijft een van de meest effectieve vormen van recruitment toch wel netwerken. Denk hierbij ook aan een vorm van referral recruitment, al jouw medewerkers praten over jouw organisatie. Er vanuit gaand dat dit positief is, maak hier gebruik van door vacatures ook kenbaar te maken bij jouw medewerkers.